De losse verkoop van tijdschriften nam volgens het concern ,,duidelijk” af, terwijl de omzet uit abonnementen stabiel bleef. Sanoma schat dat de Nederlandse televisie-advertentiemarkt in het derde kwartaal met ongeveer 7 procent kromp. De advertentiemarkt voor tijdschriften daalde met zo’n 13 procent.
Sanoma is onder meer uitgever van Playboy, Donald Duck en Libelle en is in Nederland eigenaar van SBS6 en Nu.nl.
SBS
In augustus vorig jaar nam Sanoma de televisiezenders van SBS over. De Olympische Spelen, die in augustus op de publieke zenders getoond werden, hadden een negatief effect op het aandeel van SBS6 in de kijkersmarkt. Gemeten over de eerste 9 maanden van het jaar stabiliseerde het aandeel van SBS echter op 20 procent van de kijkersmarkt.
In totaal daalde de omzet van het concern, dat verder vooral actief is in Finland, België en Rusland, in het derde kwartaal met 4 procent tot 600 miljoen euro. De afname is vooral afkomstig van de dalende advertentiemarkt.
Winststijging
De operationele winst, exclusief eenmalige posten, steeg met 3 procent tot 80 miljoen euro. De winststijging, die beter was dan analisten hadden verwacht, was onder meer te danken aan overnames, kostenbesparingen en het goed presterende schoolboeken-onderdeel.
Het concern is van plan de komende 3 jaar 60 miljoen euro aan vaste kosten te besparen, waarvan 30 miljoen door het schrappen van ondersteunende functies en 30 miljoen euro door ,,operationele efficiëntie''. Sanoma handhaaft de prognose voor een stabiele of lichte groei van de omzet in 2012.
,,De economische onzekerheid en het lage consumentenvertrouwen blijven de advertentiemarkt in onze belangrijkste markten verzwakken. Tegelijkertijd is de digitale transformatie van media aan het versnellen en laten de cijfers van print een afname zien'', zei topman Harri-Pekka Kaukonen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl